Australie I - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Baecke - WaarBenJij.nu Australie I - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Baecke - WaarBenJij.nu

Australie I

Blijf op de hoogte en volg Tom

01 November 2012 | Australië, Sydney

M'n laatste verslag is inmiddels alweer bijna een maand geleden, hoog tijd dus voor een nieuw verslag! Australie is top, ik heb het goed naar mijn zin en ik ben keihard aan het genieten! En m'n verwachtingen van Australie zijn ook uitgekomen. Het is hier heerlijk weer en er zijn super veel andere reizigers. Het is leuk om mensen uit allerlei landen te leren kennen en reiservaringen en verhalen te delen. Zo kan je uit het niets in een keer hele leuke avonden of dagen beleven met mensen die je nog maar net kent. Het reizen in me campervan is ook hier ideaal, maar de afstanden zijn wel gigantisch! Iets wat op de kaart een klein stukje lijkt, kan al snel meer dan 100 km zijn. Maar gelukkig is er onderweg een hoop moois te zien. Qua natuur is niet te vergelijken met NZ, maar het is hier wel fantastisch!Omdat hier meer tijd heb is het reizen wat meer ontspannen. Als het ergens leuk is kan ik een dagje langer blijven, of als ik bijvoorbeeld even geen zin meer heb om te rijden ga ik een middag op het strand liggen, surfen, skateboarden, een national park (NP) bezoeken of rustig wat lezen.

BRISBANE
Vanuit NZ kwam ik aan op Brisbane in de staat Queensland, aan de Oost-kust van Australie. Uiteindelijk heb ik hier 3 nachten in een hostel verbleven. Ik heb de stad weer verkend aan de hand van de wandelroute uit de lonely planet die me langs allerlei gebouwen, pleinen, kathedralen, musea en parken bracht. Brisbane is een stad met een mix van historische en moderne gebouwen en met mooie parken voor ontspanning zoals Botanic Gardens of South Bank Parklands met een openbaar zwembad en een strandje. Op de dag dat ik m'n campervan wilde ophalen kreeg ik met de eerste tegenslag (en gelukkig nog steeds de enige) te maken. Om de campervan mee te krijgen legt het verhuurbedrijf $2.500 beslag op me creditcard als borg. Ik had die maand al m'n creditcard gebruikt en kwam zo over m'n limiet en kreeg de van dus niet mee. In NZ deden ze hetzelfde, maar daar had ik er geen problemen mee. Gelukkig heb ik een lieve vader die met zijn creditcard gegevens daarvoor garant kon staan. Een dag later dan gepland kon ik alsnog wegrijden uit Brisbane. Me campervan is ongeveer hetzelfde als in NZ, alleen van buiten ziet hij er misschien iets minder hippie uit. Van binnen is hij van dezelfde gemakken voorzien. Het is geen automaat, maar met links schakelen had ik eigenlijk geen moeite.

WHITSUNDAY ISLANDS
M'n eerste bestemming was de Whitsunday Islands, ongeveer 1200 km ten Noorden. Ja je moet er wat voor over hebben om mooie dingen te zien! Ik ben hier eigenlijk rechtstreeks heen gereden, behalve dan om te rusten, eten en slapen. In ongeveer2,5 dag ben ik erheen gereden langs eindeloze wegen en door een droog landschap. Het is opvallend hoeveel dode kangaroes je hier langs de weg ziet liggen. Die worden meestal savonds en snachts aangereden, het wordt dan ook afgeraden om dan te rijden. Inmiddels heb ik ook een hoop levende kangaroes gezien en zelfs overdag bijna een aangereden! Uit het niets kwam hij de weg op, terwijl ik vol in de remmen moest bleef hij vertwijfeld staan, maar sprong net op tijd weer verder.
Toen ik eindelijk in Airlie Beach aankwam (de plaats waar alle cruises naar de eilanden vertrekken) heb ik voor 2 nachten bij een camping ingecheckt. Dezelfde dag heb ik een cruise voor de volgende dag geboekt en verder op het strand gelegen. De volgende ochtend leerde ik bij de bushalte naar de boot al een Ierse jongen kennen waar ik eigenlijk de rest van de dag mee ben opgetrokken. De cruise was op een grote catamaran met de hele dag onbeperkt drinken. De hele dag vaar/zeil je langs allerlei eilanden en met zon, mooi uitzicht en een biertje is dat goed genieten! Eind van de ochtend kwamen we aan bij Whithaven Beach. Het staat bekend als een van de mooiste stranden van de wereld. Witter zand en een blauwere zee dan dat is inderdaad moeilijk te overtreffen....super mooi! Hier konden we de catamaran af om te zwemmen en het strand op te gaan. We moesten wel een wetsuit aan, want het was stinger-season (een gevaarlijke soort kwal). Terug op de catamaran stond er een BBQ klaar en vaarden we naar een plek om te snorkelen bij het Great Barrier Reef. Het rif was mooi, maar ik had er iets meer van verwacht. Ik zag wel genoeg vissen in alle kleuren. Maar het zicht onder water was niet zo goed en stukken van het koraal waren afgestorven, waarschijnlijk door de vele toeristen. Vanaf hier vaarden we rustig terug naar de haven waar we rond 18.00 aankwamen. Dezelfde avond heb ik doorgebracht met die Ierse gast en 2 Nederlanders die we leerden kennen.

Verder dan Airlie Beach ben ik niet gegaan. Dus vanaf hier ben ik langs de kust weer naar het Zuiden gereden, maar dan wel wat meer op het gemak en met meer stops.

AGNES WATER & TOWN 1770
De eerstvolgende leuke plek was Agnes Water en Town 1770. Hier heb ik op een natuurcamping gestaan met leuke buren. Hier heb ik tijdens een surfles voor het eerst gesurft. De surfles was maar $17 voor 3 uur. Het is behoorlijk lastig om het te leren, maar het lukte me wel om een paar keer te blijven staan. Hier aan de Oost-kust zijn zat mogelijkheden om te surfen. Omdat ik een beginner ben heb ik een longboard nodig, en die past niet in of op m'n campervan. Dus als ik wil surfen moet ik elke keer een huren, en aangezien dat behoorlijk prijzig is heb ik dat maar 1 keer gedaan. Maar ik ga vast nog wel vaker surfen, want het is erg leuk!

FRASER ISLAND
In Hervey Bay heb ik een 3-daagse tour geboekt naar Fraser Island. Dat is een eiland van 120 km lang en 15 km breed en waar je alleen op kan met een 4WD. Alle wegen door bos en regenwoud zijn van zand en het strand is zegmaar de snelweg. Ik heb zelf geen 4WD, dus heb ik een tag-along tour geboekt. Dat houdt in dat je in een groep de tour doet met een gids, de gids rijdt voorop en de rest volgt. Onze groep bestond uit 10 personen, waarvan er 3 (waaronder ik) mochten of wilden rijden. Daar had ik wel geluk mee en kon dus relatief veel rijden. We hadden dus 1 leidende auto en 1 volgauto. Het was ook een leuke en gezellige groep met allerlei verschillende nationaliteiten. Eerst ga je met z'n allen boodschappen doen en langs de liquor store. Want op het eiland zijn verder weinig faciliteiten en moet je kamperen. Het is een eiland vol met mooie stranden, bossen, meren, regenwoud, kreekjes, gigantische zandduinen, mooie rotsen, een aangespoeld schipswrak en een uitkijkpunt waar we walvissen konden zien in de verte. Het was super vet om zelf te rijden in een 4WD door de bossen, maar over het strand rijden is het leukste! Hier kan je een redelijk hoge snelheid halen, en vooral als het een beetje eb was en het water het strand op kwam, dan cros je door het zand over hobbels en plassen. De avonden waren ook erg leuk, vooral om met z'n allen te koken en tot laat in de nacht bij het kampvuur te zitten. De avond dat we terug in Hervey Bay waren hebben we nog een afterparty op het strand gehouden.

NOOSA - KINGSKLIFF
Noosa is een leuke plaats met een druk bezocht strand en waar ik een mooie zonsondergang heb gezien. Hier heb je ook Noosa NP waar ik heb gewandeld via een mooie route langs de kust waar ik weer walvissen in de verte heb gezien, en ook een paar kleine leguanen.
Iets landinwaarts ben ik naar Kondalilla NP gereden waar ik watervallen heb bekeken. Ze waren alleen niet heer erg spectaculair omdat er de laatste tijd weinig regen was gevallen, de watervak bij Black Pool was het mooiste. Vanaf hier ben ik naar Maroockydore gereden waar ik aan het strand heb overnacht en de volgende dag heb gesurft.
Weer een stuk landinwaarts ben ik naar de Glasshouse Mountains geweest, een subtropisch landschap met 16 vulkanische kraters. Hier ben ik naar een lookoutpoint gereden, maar die had ik eigenlijk over kunnen slaan. Want daarna heb ik een van de bergtoppen (Mt. Ngungun, 253 m) beklommen. Een redelijk korte, maar hele steile hike. Op de top aangekomen was het uitzicht fantastisch! Hier had ik een 360' view van tientallen km's ver en kon ik mooi elke berg van de Glasshouse Mts. zien.
Hierna ben ik naar Mt. Tombarine gereden waar ik weer veel watervallen heb gezien via wandelingen door regenwoud. De mooiste was Curtis Falls, een kleine waterval, maar in een mooie omgeving. Dezelfde dag ben ik nog naar de Gold Coast gereden in de staat New South Wales, de eerste bestemming was Surfers Paradise. Het klinkt fantastisch, maar ik vond het iets te toeristisch. Maar de skyline met hoge flats en hotels langs de kust was wel mooi om te zien. 's Avonds ben ik hier de stad in gegaan waar het erg druk was met veel bars en clubs. Op de boulevard was een leuke markt en in een surf/skateshop heb ik een skateboard gekocht. Ik kon nog helemaal niet skateboarden, maar inmiddels gaat het redelijk goed. Het is leuk om over boulevards te cruisen, of het ig gewoon handig als vervoersmiddel.

Via Burleigh Heads ben ik naar Springbrook NP gereden waar ik verschillende wandelingen heb gemaakt, watervallen en uitkijkpunten heb bekeken. De mooiste waterval was Purlingbrook Falls (ongeveer 100 m) die ik van boven en onder heb gezien. Het mooiste uitkijkpunt was uiteraard de Best Of all Lookout. Hierna ben ik weer naar de kust gereden tot Kingskliff waar ik in een bar de rugbywedstrijd heb bekeken tussen de rivalen Walabies - All Blacks (Australie - NZ).

BYRON BAY
In Byron Bay draait het allemaal om strand, surfen, muziek, hippies en chillen. Het was hier super relaxed en leuk! Ik had voor 2 nachten bij The Arts Factory (een hostel/campsite) geboekt. Een goed hostel dat leuk is ingericht en waar een hele chille hippie sfeer hangt. Ik heb hier wat mensen leren kennen waarmee ik naar het strand ben gegaan of gewoon bij het hostel heb gechilld. Ik heb in het hostel zelfs een meisje leren kennen die in Zoetermeer heeft gewoond, vlakbij in dezelfde wijk. Hoe bizar is dat?! Heel de sfeer in Byron Bay is zo relaxed! Overal zijn vriendelijke mensen en op straat zie je veel straatmuzikanten. In het parkje bij het strand was er een complete band aan het jammen. Een andere keer waren hier 2 gasten aan het jammen die elkaar net hadden leren kennen. Een op drums, en de ander op gitaar die hij op een of andere manier gebruikte als gitaar, piano en percussie, en het klonk super vet! Vanaf het Lighthouse heb je een mooi uitzicht over de kust en een wilde zee. Sommige mensen komen voor een paar dagen naar Byron Bay en blijven er uiteindelijk voor een half jaar hangen. En ik kan goed begrijpen waarom!
Na Byron Bay ben ik naar Nimbin gereden. Het is maar een klein dorpje, maar dit is de plek waar wiet wordt gedoogd. Je ziet hier veel vage types en hippies. Het stelt ook niet heel veel voor en na een half uurtje had ik het wel gezien, maar ik wilde Nimbin gewoon even gezien hebben.

COFFS HARBOUR - KILLCARE
Onderweg naar Coffs Harbour ben ik gestopt bij Yamba en Angourie waar ik van rotsen af heb gesprongen bij Bleu Pools. Aangekomen in Coffs Harbour op een parkeerplaats aan het strand heb ik een paar andere reizigers leren kennen en zijn er uit gegaan in Coffs Harbour. De volgende dag heb ik een whale-watch tour gedaan voor maar $25, in andere plaatsen betaal je namelijk al snel iets van $100. In een kleine catamaran gingen we de zee op en net uit de haven zagen we de eerste walvissen al. Het is migration season, dat wil zeggen dat de moeder haar kalf groot brengt in de warme wateren langs de kust op weg naar Antarctica. Vandaar dat er zoveel walvissen te zien zijn. In totaal hebben we iets van 10 walvissen gezien. Sommige waren erg actief met ademen en fonteinen spuiten, met hun vinnen op het water slaan of met hun staart boven water komen. Eentje maakte zelfs vlakbij de boot een sprong uit het water. Het was erg indrukwekkend om deze gigantische beesten van dichtbij te zien! Die middag ging ik lunchen op een parkeerplaats met een mooi uitzicht op zee. Er waren veel surfers bezig en opeens dook er een hele groep dolfijnen op die gewoon tussen de surfers zwommen.
Vanaf Coffs Harbour heb ik de Waterfall Way landinwaarts gereden langs verschillende NP's en veel watervallen. Crystel Shower Falls in Dorrigo NP was het mooist, hier kan je ook achterlangs de waterval lopen. Hierna heb ik nog 2 grote watervallen bekeken (Danger Falls en Ebor Falls).
Onderweg naar Port Macquarie heb ik in Nabucca Heads overnacht, weer op een parkeerplaats met een mooi uitzicht op zee. Hier heb je de V-wall, een lange stenen kade die versierd is met allerlei beschilderingen.
In Port Macquarie ben ik naar het koala hospital gegaan. Want die heb ik nog niet gezien in het wild. Verder heb ik hier veel in het park gechilld en in het park ervoor met o.a. een druk bezocht skatepark. Ook hier is een lange kade die door mensen mooi versierd is. Ook hier heb ik overnacht op een parkeerplaats aan het strand. Toen ik de volgende ochtend weg wilde rijden was de weg afgesloten voor een triatlon en zat ik vast. Dus dan maar een paar uurtjes in de zon liggen, erg vervelend allemaal ;). Toen de weg weer open was ben ik via Pacific Palms naar Seal Rocks gereden. Hier kon je een wandeling maken naar een vuurtoren waar vandaan je een super mooi uitzicht had over de kust. Ik ben hier ook gaan overnachten aan het strand met een schitterend uitzicht. Ik maak er een soort sport van om op de mooiste plekjes te kamperen. De volgende dag ben ik naar Newcastle gegaan, een rededlijk grote stad. Maar dat viel een beetje tegen dus ik ben dezelfde dag nog door gereden naar Terrigal. Op de plek waar ik ging kamperen leerde ik James kennen, een Australische kerel van in de 50 die ook in een campervan aan het reizen was. We hebben die avond wat biertjes gedronken en de volgende dag heeft hij me een paar mooie plekken laten in Killcare.

SYDNEY
Toen ik door het drukke verkeer eindelijk Sydney binnen kwam heb ik mijn campervan aan de rand van het centrum gezet. Toen heb ik de trein naar het centrum gepakt en heb ik eigenlijk alle toeristische dingen gedaan. Eerst ben ik Sydney Harbour Bridge opgelopen die dwars door de stad loopt. Een gigantische brug waar vanaf je een mooi uitzicht hebt op de skyline en het Opera House. Daarna ben ik naar het Museum of Contemporay Arts gegaan waa mooie kunst te zien is. Hierna ben ik naar het bekende Opera House gelopen. Een groot, mooi en indrukwekkend gebouw! Via de Botanic Gardens ben ik naar het Government House gelopen en naar The Art Gallary of NSW waar ook weel mooie kunst te zien was. Verder heb ik nog een aantal parken gezien, het Anzac Memorial, kerken en de winkelstraten. Bij The Art Gallary kwam ik een paar Duiste jongens tegen waarmee ik in dezelfde tour zat op Fraser Island, erg toevallig dus. Vandaag heb ik de ferry naar Manly Beach gepakt. Het is erg mooi om de Harbour Bridge, het Opera House en de skyline vanaf het water te zien. Verder ben ik naar de wijk Kings Cross geweest en heb ik mijn verhaal afgemaakt en gepost!

Morgen wil ik Bondi Beach nog even zien en de volgende bestemming daarna is de Blue Mountains. Waarschijnlijk ga ik dan via de hoofdstad Canberra richting Melbourne. Daarna wil ik de Great Ocean Road afrijden en misschien door tot aan Adelaide. Het licht eraan hoeveel tijd ik dan nog heb. Ik moet weer eindigen in Sydney om mijn campervan in te leveren en door naar Azie te vliegen. Maar dat is pas over een maand! Ik hoop op de weg terug naar Sydney nog wat van de outback (de woestijn) te zien.

Tot later vanuit Sydney!!!

  • 01 November 2012 - 10:03

    Stijn:

    Hey Tom!
    Mooi om weer van je te horen en lezen :) Als je vanuit Bondi Beach een kustwandeling naar het zuiden doet, kom je langs een houten hutje tussen de rotsen langs de zee waar serieus iemand woont. Geniet van de Blue Mountains (mooi gebied voor een mountainbike tour!).
    Cheers!
    Stijn

  • 01 November 2012 - 10:33

    Marga:

    Super, Tom!
    Heb genoten van je reisverslag tijdens mijn koffiepauze!
    Ga lekker verder zo!
    groeten van Marga

  • 01 November 2012 - 10:49

    Lidwien:

    Zo Tom, ik ben er maar weer eens voor gaan zitten.
    Prachtig verslag. Groetjes Lidwien

  • 01 November 2012 - 12:51

    Bianca:

    Tommie wat een mooi reisverslag heb je geschreven, erg leuk om te lezen! Volgens mij heb je het super naar je zin. Geniet maar lekker! X

  • 01 November 2012 - 18:07

    Daan:

    heh heh... Had ff het gevoel alsof ik er zelf weer was... Heerlijk! Ben benieuwd naar de foto's. Chill vooral nog ff door mate!

  • 05 November 2012 - 09:37

    Dave:

    hey Tommus!!!
    zo te zien heb je t aardig naar je zin en verveel je je niet.
    echt gaaf man foto's en verslagen, indrukwekkend.
    have fus de komende tijd en we w8ten nog steeds op de vlag lol!
    Pz

  • 05 November 2012 - 09:37

    Dave:

    hey Tommus!!!
    zo te zien heb je t aardig naar je zin en verveel je je niet.
    echt gaaf man foto's en verslagen, indrukwekkend.
    have fus de komende tijd en we w8ten nog steeds op de vlag lol!
    Pz

  • 05 November 2012 - 09:37

    Dave:

    hey Tommus!!!
    zo te zien heb je t aardig naar je zin en verveel je je niet.
    echt gaaf man foto's en verslagen, indrukwekkend.
    have fus de komende tijd en we w8ten nog steeds op de vlag lol!
    Pz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 4508

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 19 Februari 2013

Trip door Oceanië en Azië!

Landen bezocht: