Nieuw-Zeeland I - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Tom Baecke - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland I - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Tom Baecke - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland I

Blijf op de hoogte en volg Tom

15 September 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Oke voordat ik helemaal los barst over dingen die ik heb gedaan en gezien, eerst even een korte inleiding. Het gaat goed met me en het is hier GEWELDIG!! Ik ben al bijna 1,5 week in me camper aan het cruisen en ik ben in Queenstown en ik heb al zoveel gedaan en gezien! De vaart zit er goed in en ik lig goed op schema voor wat ik nog allemaal wil doen en zien. Het is hier lente, maar het is behoorlijk koud (vooral snachts en op het Zuid-eiland), winderig en regenachtig. Daar had ik eigenlijk niet op gerekend, ook niet echt qua kleding. Maar af en toe zitten er zonnige dagen of dagdelen tussen, want het weer kan hier zo omslaan. Het is deze tijd van het jaar redelijk rustig met reizigers. Ik heb wel wat andere reizigers ontmoet, maar ben nog redelijk op mezelf. Niet dat het erg is, want ik ben overdag druk bezig met dingen doen, bekijken, reizen en savonds maak ik me plannen voor de volgende dag. Ik leg aardig wat km's af in me campervan, maar dat is niet erg want je komt door de mooiste landschappen. Van groene heuvelachtige gebieden of woestijn/vulkanisch gebied tot reusachtige bergen met besneeuwde toppen of kustlijnen met een ruige zee die tegen de rotsen aan slaat. De foto's zeggen meer denk ik. De natuur is dus ongelofelijk mooi, ik denk dat ik wel kan zeggen dat dit het mooiste land is waar ooit ben geweest.

DE REIS
Zondag 2-9-12 ben ik vertrokken. Na goed afscheid genomen te hebben van de familie begon de spanning en zenuwen pas echt toe te nemen en was het besef daar dat ik voor een lange tijd weg ging. Ik vloog eerst naar Bangkok, en na een korte tussenstop door naarTaipei. Daar had ik een lnage tussenstop van ongeveer 11 uur. Ik had de stad in kunnen gaan, maar besloot toch in het luxe 4-sterren hotel te verblijven die bij me ticket zat inbegrepen om even te relaxen en bij te komen. Die avond vloog ik nog met een korte tussenstop op Brisbane (Australie) door naar Auckland - Nieuw-Zeeland. Eindelijk was ik dan na 2 dagen reizen op m'n bestemming. Laat het avontuur maar beginnen!

AUCKLAND
Ik verbleef 2 nachten in Auckland in een hostel, dat gaf me genoeg tijd om de stad te bekijken. Als eerst heb ik de haven bekeken en daarna de bus gepakt naat het Auckland Museum. Een schitterend gebouw van buiten en met allerlei mooie tentoonstellingen van binnen. Maar het ging mij het meest om die van de Maori (de oorsprongkelijke bewoners van NZ). Er waren allerlei soorten voorwerpen te zien die mooi versierd zijn met een indrukwekkend staaltje houtsnijwerk. Ze zijn ook bekend om hun tatoeages over hun hele lichaam, zelfs in hun gezicht. Elke versiering heeft een eigen verhaal. Overal in NZ vind je invloeden van de maori terug. Veel als toeristische trekpleister, maar bijvoorbeeld ook veel in de naamgeving van plaatsen, steden, dorpen, rivieren, meren en straatnamen. Erg moeilijk om uit te spreken af en toe. Na het museum bracht ik nog een bezoekje aan het gigantische park en de botanische tuin. 's Middags kocht ik een Lonely Planet (reisgids) van NZ en die gebruikte ik meteen door een wandeling te maken die erin stond. De wandelroute leidde me langs allerlei mooie gebouwen, pleinen en parken. Kenmerkend van Auckland is de Sky Tower (waar je zelfs van kan bungy-jumpen) die overal boven uitsteekt. Auckland is een mooie, veelzijdige en leuke stad. De volgende dag kon ik m'n campervan ophalen. Hij is erg cool (zie foto's), praktisch en rijd lekker (het is een automaat). Vol gefocussed reed ik weg, want de rijden hier links en het stuur zit dus rechts. Inmiddels ben ik hier goed aan gewend. Ik koos ervoor om direct naar het Zuiden te rijden naar Rotorua.

ROTORUA
Rotorua (en de omgeving) is een een stad die bekend staat om z'n vulkanische activiteit. Je hebt hier zat plekken met stomende geizers, en bubbelende modderpoelen. De dampen die er vanaf komen ruiken niet al te fris, door heel de stad hangt dan ook een soort rotte eierlucht. Ik heb 2 van dit soort parken bekeken, een van dichtbij en een van veraf tijdens een wandeling die uitzichtpunten had over Rotorua en het vulkanische park. In Rotorua ben ik ook gaan mountainbiken, dit was erg spectaculair! Ik heb vette tracks gereden in het bos over smalle paden, bruggetjes, tussen bomen door, over uitstekende wortels van bomen, scherpe bochten en stijle hellingen op en af! Eind van de middag ben ik Zuiderlijker gaan rijden richting Taupo.

TAUPO
In Taupo had ik een mooi plekje gevonden om te overnachten aan Lake Taupo, het grootste meer van NZ. Het meer is omgeven met mooie bosrijke bergen. Net even buiten Taupo heb ik de Huka Falls bezocht. Een woeste en indrukwekkende waterval die onderdeel is van de Waikato, de langste rivier van NZ. Hierna ben ik naar de I-site in het centrum gegaan. De I-site is een informatiepunt die in zo'n beetje iedere stad wel te vinden is. Erg handig om informatie te krijgen over bijvoorbeeld activiteiten of over m'n volgende bestemming, hier maak ik veel gebruik van. Ik wilde meer informatie over de Tongariro Crossing, een 1-daagse wandeltocht over de Tongariro vulkaan. Helaas was dit niet mogelijk om te doen vanwege recente vulkanische activiteit en slecht weer. Hopelijk kan ik dit op de terugweg wel doen! Ik besloot dan maar verder te rijden richting Wellington (de stad in het Zuiden van het Noord-eiland waar je de oversteek kan maken naar het Zuid-eiland). De weg ernaar toe reed ik door mooie natuur langs Lake Taupo en langs het Tongariro National Park over de Desert Road. Ik ben tot Paraparauma (over moeilijk uit te spreken namen gesproken) gekomen, niet ver van Wellington vandaan. Een badplaats voor veel kiwi's (NZ-ers) in de zomer. Ik had een mooi plekje aan het strand, maar het was verlaten, koud en erg winderig.

WELLINGTON
Ik had een goeie dag uitgekozen om Wellington te bezoeken, want het zonnetje scheen. Ik heb de stad verkend aan de hand van een wandelroute uit de lonely planet. De route begon bij de parlementsgebouwen van NZ. Daarna via de 'main street' naar de Cable Car, een klein treintje die je een eind de berg op brengt voor een mooi uitzicht over Wellington. De route liep verder via een plein met verschillende musea en ik heb zelf een uitstapje gemaakt langs de kust en de haven. Daarna heb ik door Cuba Street gelopen. Een leuke en gezellig straat met leuke winkels, cafe's, bars en restaurants. Aan het eind van de middag ben ik naar het Te Papa Museum gegaan, het nationale museum van NZ. Het museum is gigantisch groot met ook allerlei verschillende tentoonstellingen. Ik heb me beperkt tot die van de Maori, aardbevingen, NZ en de kunst afdeling. Niet dat ik ineens zo'n museum-freak ben geworden, maar je zou hier makkelijk een dag kunnen spenderen en nog niet alles gezien te hebben. 's Avonds had ik afgesproken met Fiona bij een leuk tentje op Cuba st. Fiona ken ik nog van de middelbare school en ze is hierheen verhuisd voor d'r vriend. Dit was leuk en gezellig en heb nog veel tips en verhalen meegekregen over NZ. De volgende ochtend nam ik met me campertje al vroeg de boot naar het Zuid-eiland.

MARLBOROUGH SOUNDS
Met de boot vaar je al een stuk door de Marlborough Sounds wat waanzinige plaatjes opleverde. De Marlborough Sounds is een bergachtig gebied die over gaat in de zee met vele bergkammen en honderden baaien. De boot komt aan in Picton, vanaf daar heb ik een route (Queen Charlotte Dr) gereden langs de prachtige kustlijn van de Marlborough Sounds wat ook weer schitterende plaatjes opleverde. Ik heb hier overnacht op een mooi plekje aan het water op een camping voor even wat comfort, een warme doushe, kleren wassen en electriciteit.

KAIKOURA
Verderop naar het Zuiden aan de Oost-kust ben ik naar Kaikoura geweest. Een schitterende plaats om zeehonden, dolfijnen en walvissen te spotten. Onderweg naar Kaikoura had ik al de eerste zeehonden gespot die lekker lagen te chillen op rotsen langs de kust. In Kaikoura heb ik me camper geparkeerd bij de 'Seal Colony'. Zoveel waren het er niet, maar ik kon ze wel van heel dichtbij bekijken. De zeehonden waren nergens bang voor en kwamen gewoon de weg en de parkeerplaats op. Ik moest even schuilen in me camper voor harde regen- en zelfs hagelbuien. Daarna heb ik een wandeling (Kaikoura Peninsula Walkway) gemaakt langs de ruige kust van Kaikoura met schitterende uitzichten op de kust en de blauwe zee, oja en nog meer zeehonden. Helaas heb ik geen dolfijnen of walvissen gespot. Als je hier op het strand staat en je kijkt achter je zie je reusachtige bergen van de Alpen met besneeuwde toppen. In de zomer zou je hier op 1 dag kunnen snowboarden en kunnen surfen, bizar toch! De volgende ochtend ben ik naar de I-site gegaan om me te informeren over m'n volgende plannen. Ik wilde oversteken naar de West-kust via Arthur's Pass. Dit schijnt een super mooie route te zijn door de Alpen, maar helaas was de weg afgesloten vanwege sneeuw. Hopelijk kan ik deze weg nog rijden op de terugweg. Dan maar naar het Westen via Lewis Pass die ook erg mooi was! Op sommige stukken was ik omgeven door schitterende bergen en kwam ik af en toe boven de sneeuwgrens. De eindbestemming van de rit was iets voor Franz Josef op een plek waar ik gezelschap had van andere reizigers.

FRANZ JOSEF & FOX GLACIER
Op 1 dag heb ik de Franz Josef en de Fox gletsjers bekeken. Mooie gletsjers die je vanaf een afstandje kan zien. Op de weg ernaar toe loop je over grind, keien, rotsen en een riviertje met smeltwater van de gletsjes. Dit is tot waar de gletsjer ooit kwam, maar nu zijn ze al een stuk geslonken. Ik kreeg een mooi zicht op de reusachtige witte en soms blauw kleurende ijsmassa. De gletsjers waren eigenlijk een beetje van het zelfde, maar ik vond de Franz Josef toch mooier om te zien. Later op de middag heb ik nog een wandeling gemaakt om Lake Matheson. Een route door regenwoud met mooie uitzichten uitzichten over het meer met op de achtergrond Mount Abel en Mount Cook (de hoogste berg van NZ). De bergen zijn ook te zien in de weerspiegeling van het water, helaas waren smiddags de bergtoppen bewolkt.

QUEENSTOWN
Onderweg naar Queenstown heb ik nog Arrowtown bezocht, een dorpje dat is herbouwd in historische stijl. Queenstown is de stad voor adrenalinejunkies. Je kan hier echt van alles doen; bungy-jumpen, sky-diven, raften, jetboaten, wintersporten en nog veel meer. Ik heb altijd gezegd dat als ik ooit zou bungy-jumpen, dat ik het dan goed zou doen. Hier had ik de kans en die heb ik gepakt ook! Ik heb de Nevis Bungy-jump gedaan van 134 meter met een val van 8,5 seconden! Dit was echt zooo gruwelijk vet! Een kwartier na m'n sprong gierde de adrenaline nog door m'n lijf. Ik wilde hier eigenlijk ook gaan sky-diven, maar het weer is slecht en het is zwaar bewolkt, dus wellicht doe ik dat later nog op m'n trip door NZ. Naast alle activiteiten en gezellige bars is er in Queenstown niet heel veel te beleven. In een van de bars had ik nog wel met iemand afgesproken die ik eerder op m'n reis heb leren kennen.
Ik weet nog niet zeker wat ik nu ga doen. Ik wilde eigenlijk naar de Milford Sounds gaan in Fiordland National Park. Maar door sneeuw is de weg ernaar toe gesloten en is het eigenlijk ook niet de moeite waard om het te bekijken vanwege de laag hangende wolken. Erg jammer want dit schijnt ook schitterend te zijn. Dit weer zou hier zomaar nog een paar dagen kunnen duren, dus misschien begin ik wel langzaam aan m'n terugreis naar het Noorden richting Auckland. Daar moet ik over 2 weken me camper weer inleveren en vlieg ik naar Australie. Maar op de terugweg nog genoeg te doen!

Groeten uit Queensland!!


  • 15 September 2012 - 10:15

    Maria En Fons:

    Hoi Tom, Je bent goed op dreef zeg. Leuk om mee te beleven. Mooie foto's heb je gemaakt. Wat een prachtig land. Ik zou willen dat het wat dichterbij lag. Geniet nog.
    Groetjes,
    Maria en Fons

  • 15 September 2012 - 11:04

    Simone:

    Hey Tom,
    Wat een ontzettend leuk reisverslag om te lezen!
    Sjongejonge, wat heb je veel gezien en gedaan!
    Zo te lezen verveel je je niet, en gaat het goed met je. Lefgozer dat je er bent, om 134m naar beneden te jumpen.....doe het je zeker niet na;-)
    Hoop de rest van je reis ook te lezen, en wens je vanaf hier goede reis en veel plezier!!
    Groet Simone

  • 15 September 2012 - 11:30

    Liset:

    Heej tommie,

    Wat super vet en wat ben jij een goeie schrijver!
    Super vet en ga je zeker in de gaten houden!

    Doe voorzichtig en geniet!

    En die bungyjump, te bruut! (respect) liever jij dan ik!

    Groetjes liset

  • 15 September 2012 - 12:40

    Yvonne Mater:

    Tom, een bijzonder mooi verslag. Leuk dat je dat deelt. Mooi ook dat je zoveel onderneemt.

    Zeker ook goed dat je zo goed voor jezelf zorgt, petje af. Soms grens verleggend! Maar ook doordacht.
    Ik hoop dat je een fantastische tijd krijgt, en goed voor jezelf blijft zorgen zo in je eentje!
    Ik blijf je volgen.

    Groetjes Yvon Mater xx

  • 15 September 2012 - 19:22

    Jet En Daan:

    Stef stunt piloot!!! Lekker bezig hoor! Keep enjoying the good life!

  • 16 September 2012 - 12:35

    De Bakkertjes:

    Hoi Tom,
    Met veel plezier hebben we je verslag gelezen en de foto's bekeken. Wat heb je een vet campertje!!
    En wat heb je al veel gezien. Zeehonden heb je bij ons in Zeeland ook. Deze zomer hebben Fleur en Marga op zo'n 5 meter afstand met een zeehond gezwommen bij Groede.
    Heel leuk om je reis te volgen! We kijken alweer uit naar het volgende.
    Groeten van de Bakkertjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 4512

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 19 Februari 2013

Trip door Oceanië en Azië!

Landen bezocht: