Australie II - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Baecke - WaarBenJij.nu Australie II - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Baecke - WaarBenJij.nu

Australie II

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 November 2012 | Australië, Sydney

Jaja daar ben ik weer! En ditmaal weer opnieuw vanuit Sydney. Australie zit er zo goed als op en ik ga morgen m'n campertje inleveren. De afgelopen maand heb ik weer super veel mooie dingen gezien en gedaan en goed genoten!

SYDNEY - CANBERRA
Na Sydney ben ik naar de Blue Mountains gegaan. Ze heten de Bleu Mts. omdat er een soort blauwe mist over hangtwat afkomstig is van de oliedamp van eucalyptusbomen. Het is er erg mooi! Ik heb ze vanaf verschillende uitkijkpunten bekeken. De mooite views waren bij Ecko Point met de Three Sisters en Govetts Leap. De Blue Mts. heeft met stijle rotswanden en diepe dalen af ten toe iets weg van de Grand Canyon, maar dan minder diep en met bos. Ik ben hier gaan kamperen op een natuurcamping waar ik savonds een kampvuurtje had gemaakt en gezelschap had van Duitse buren.
Hierna ben ik weer terug naar de kust gereden naar Kiama. Hier heb ik een blowhole gezien. In NZ had ik al blowholes gezien, maar deze was nog veel spectaculairder! Af en toe spoot het water vele meters hoog de lucht in. Ik heb hier ook een wanderling langs de kust gemaakt waar je mooi de zee over ziet lopen in een rivier, en met een mooie stijle kustlijn die goed was voor veel mooie foto's. Op de terugweg zag ik nog een walvis langs de kust een grote sprong uit het water maken! Hierna ben ik naar Jervis Bay gegaan met veel witte zandstrandjes.
Weer een stuk naar het Westen ligt Canberra, de hoofdstad van Australie. Veel mensen denken dat Sydney de hoofdstad is, maar dat is toch echt Canberra. Maar het is lang niet zo'n grote en levendige stad als Sydney of Melbourne. Canberra is heel erg ruimtelijk opgebouwd en een stad vol met mooie gebouwen, monumenten, musea en het oude en het gigantische nieuwe parlementsgebouw. Ik heb hier het National Museum of Australia bezocht en de National Gallery of Australia met veel mooie Aboriginal art en abstracte kunst. Ook heb ik hier het Australian War Memorial bezocht waar alle slachtoffers van de Eerste en de Tweede Wereldoorlog worden herdacht en waar een grote tentoonstelling te zien is.

ZUIDKUST VICTORIA
Vanaf Canberra ben ik naar de Zuidkust van Australie gereden in de staat Victoria. Hier kwam ik op bepaalde plekken terecht in een ander soort landschap die ik nog niet eerder had gezien in Australie, heuvelachtig en veel groener. Maar ook het klimaat was anders, een stuk kouder en veel bewolking of regen. De Zuidkust tot aan Wilsons Promontory National Park viel eigenlijk een beetje tegen. Het was er wel mooi, maar door het slechte weer en weinig andere reizigers die er een de Oostkust veel meer waren, was ik sneller bij Wilsons Promontory NP dan verwacht. Ik heb op Raymond Island nog wel de eerste wilde koala's gezien die meestal in bomen zitten te slapen of eucalyptusblaadjes aan het eten zijn en je wazig aan zitten te staren.
Ten Zuidoosten van Melbourne ligt Wilsons Promontory NP en is het zuidelijkste puntje van het vaste land van australie. Het is een groot NP en het is er supermooi met veel wildlife. Ik heb er twee dagen doorgebracht en heb er veel wandelingen gemaakt door bos, langs mooie stranden zoals Squeacky Beach en door bergen naar verschillende uitkijkpunten. Vanaf Sparks Lookout en de top van Mt. Bishop had ik een schitterend uitzicht over de Westkust van het NP met in de verte een aantal eilanden. Qua wildlife heb ik een struisvogel, een wombat, een mierenegel en een slang gezien. Dit was zeker het mooiste NP dat ik in australie heb gezien!
Via verschillende mooie plekjes, met als hoogtepunt de weg langs de kust naar Cape Paterson, ben ik naar Philip Island gereden. Philip Island is mooi en erg toeristisch vanwege de pinquin parade. Ik heb een kustwandeling gemaakt bij Cape Woulamai waar de Pinnacle erg mooi waren. Ik sloot de dag af met een mooie zonsondergang aan zee. De volgende dag ben ik nog wezen kijken bij Nobby's Head, Pyramide Island en heb ik een korte wandeling gemaakt door de mangroves.

MELBOURNE
In Melbourne heb ik me campertje in de wijk St. Kilda gezet waar het strand van Melbourne is. Het was zondag en mooi weer, dus het was mega druk en erg gezellig op het strand, de boulevard en de straten met vele bars er omheen. Ik heb me skateboard gepakt en ben de boulevard en de pier op gegaan waar ik een beetje heb rondgehangen. Daarna ben ik naar Albert Park gegaan, een gigantisch park waar zo'n beetje elke sport beoefend wordt. Hier wordt ook de formule-1 race gehouden om het Albert Lake. Het gebouw van de pitstraat staat er nog en ik heb mooi een door de pitstraat geskateboard. En later toen ik Melbourne verliet heb ik nog met me camper het rondje van het circuit gereden. 's Avonds ben ik weer de boulevard op gegaan voor een mooie zonsondergang en daarna de pier op. Even na zonsondergang komen hier mini pinquins aan wal om hun nest op te zoeken. Met een lengte van zo'n 30 cm is dit het kleinste pinquin soort die er bestaat. De volgende dag heb ik de tram naar het centrum gepakt en uitgestapt bij het centrale plein Federation Square. Hier ben ik naar het Australian Centre for Moving Image gegaan, een museum over de geschiedenis van tv en computer tot nu. Hier heb ik nog even op een Nintendo en zelfs op een Atari gespeeld. Daarna heb ik een rondje door de stad gelopen langs verschillende gebouwen en door China Town. Het valt op dat je in Melbourne super veel mooie street art (graffiti) hebt. Sommige straatjes zitten er helemaal vol mee. Daarna ben ik naar de National Gallery of Victoria International gegaan waar vooral oude en Aziatische kunst te zien was. Via de Botanic Gardens ben ik naar het Shrine of Remembrance, een groot en mooi gebouw wat een monument is voor oorlogsslachtoffers. Vanaf het balkon had ik een mooi uitzicht over de skyline van Melbourne. De dag erna ben ik naar het Australian Centre for Contemporary Art gegaan, maar dat viel eigenlijk een beetje tegen omdat er alleen een kleine voorstelling met video te zien was. Daarna ben ik naar de Queen Victoria Market gegaan. Een mega grote markt waar je echt van alles kan kopen zoals kleding en souveniers, maar ook een speciale groente, fruit, vlees en vis afdeling. Vanaf hier ben ik naar de wijk Fitzroy gelopen waar je veel leuke winkeltjes, boutiques, en cafetjees hebt. Tot slot ben ik naar de National Gallery of Victoria Australia gegaan waar veel moderne en Aboriginal kunst te zien was. Savonds heb ik nog een beetje over de boulevard geskateboard. Ik vond de stad Melbourne niet zo mooi als Sydney, maar het is wel een hele leuke stad waar veel te doen en te zien is.

THE GREAT OCEAN ROAD
De Great Ocean Road is een van de bekendste en mooiste routes van Australie. Hij loopt iets ten Westen van Melbourne ongeveer 200 km langs de kust. Hier heb ik helaas ook m'n camera gesloopt. Ik wilde heb opladen met m'n auto-oplader, maar ik had de verkeerde voltage gebruikt waardoor hij van binnen doorgebrand is. Helaas geen camera meer dus, maar gelukkig heb ik al m'n foto's nog wel! Een nieuwe camera is hier erg duur, dus ik maak nu foto's met m'n iphone en koop in Azie weer een nieuwe camera. De Great Ocean Road is geweldig op te rijden met af en toe slingerwegen door de bergen met zicht over de kust en zee. En af en toe kom je langs plaatsen met mooie stranden, maar het was helaas niet echt lekker weer om te zwemmen of op het strand te liggen. Langs de Great Ocean Road liggen ook de beroemde 12 Apostelen. Dit zijn grote losstaande rotsen in de zee die door de zee zijn uitgeslepen. Heel de kustlijn is hier fantastisch waarbij zee en land wordt gescheiden door een 70 meter hoge rotswand en af en toe een mooie strandje.

GRAMPIENS NATIONAL PARK
Iets ten Noorden van de kust af ligt Grampiens NP, een super mooi berg- en bosgebied waar ik veel wandelingen heb gemaakt. De eerste dag heb ik een hike gemaakt naar de top van Mt. Abrupt met een klim van 3,2 km en een hoogte van 815 meter. Het uitzicht was hier schitterend met aan de ene kant alle bergen van het NP en aan de andere kant kon ik kilometers ver kijken over het platteland. Ik ben ook nog de hoogste berg van het NP op gereden en heb het laatste stukje naar de top gelopen. De volgende dag heb ik nog een paar kortere wandelingen gemaakt naar de Pinnacle en de Balconies (met mooie overhangende rotspunten) en Macenzie Falls. Macenzie Falls was een mooie grote en brede waterval die volop stroomde. 's Avonds kampeerde ik elke keer op een camping in het NP waar de kangaroes gewoon rond sprongen en waar ik elke avond een kampvuurtje heb gemaakt.

DE OUTBACK
Nu ik in australie ben wilde ik toch ook wel wat van de outback zien, het woestijnachtige gebied richting het centrum van Australie. Om er te komen moest ik een flink stuk rijden, eerst naar Mildura langs graanvelden en wijnvelden. Vanaf Wentworth begon ik in de outback te komen met eindeloze wegen door droge savannes, typerend is het rode zand en aarde. Veel van het zelfde, maar wel mooi om te zien. Hier ben ik naar Perry Sandhills gegaan. Dit is een gebied met duinen van rood zand. Erg mooi om te zien en dit gaf echt het gevoel in de woestijn te zijn. 300 km verder ben ik naar Broken Hill gegaan met daartussen eigenlijk niets meer dan een droog gebied. Maar wel redelijk veel wildlife zoals struisvogels en wilde geiten. Broken Hill is echt een mijnstad waar de constructies van de mijnbouw goed te zien zijn. Hier ben ik naar een soort natuurpark gegaan waar vanaf een heuvel een mooie zonsondergang te zien was. Even buiten Broken Hills ligt Silverton, een klein en verlaten dorpje. Maar het zag er wel heel leuk uit. Hier zijn verschillende films opgenomen waaronder Mad Max II, een oude film met mel Gibson. Vanaf hier heb ik de weg terug ingezet naar Sydney, maar dat was nog wel even zo'n 1100 km rijden. Ik had nog een paar dagen over voordat ik weer in Sydney moest zijn om mijn camper in te leveren, dus ik heb nog een paar dagen iets te Zuiden van Sydney langs de kust doorgebracht.

Ik ga morgen dus me camper inleveren en zit dan nog voor twee nachten hier in een hostel. Ik ben nog van plan om een dagje op Bondi Beach te chillen en dan vlieg zaterdagavond naar Bangkok waar ik een dag ben. Dan vlieg ik naar Indonesie (Bali) waar ik maandag 3 december aankom, en daar meet ik twee vrienden van thuis, Marcel en Raoul. We gaan met z'n drieen zo'n 2 a 3 weken door Indonesie trekken. Hier heb ik erg veel zin in! Ik heb sowieso wel het gevoel dat ik weer klaar ben voor een nieuw avontuur. Ik heb hier in 2 maanden Australie al zoveel gezien en gedaan dat ik het wel mooi geweest vind. Azie zal wel even een omschakeling zijn qua cultuur en natuur, en ook op de manier van reizen. In Azie gaat eigenlijk het echte backpacken beginnen met het reizen per trein, bus, boot of hoe dan ook. En van hostel naar hostel. Genoeg redenen om er naar uit te kijken dus!

Vaarwel Australie, het was geweldig!!!


  • 30 November 2012 - 11:36

    Robin:

    Ik mis het grappigste stuk tommie;) ouwe rukker!!

  • 02 December 2012 - 17:45

    Maria En Fons:

    Hoi Tom,

    Australië was wel erg de moeite zeg. Leuk hoor, dat je ons laat meegenieten.
    Veel plezier op je volgende avontuur.

    Groetjes,
    Maria en Fons

  • 04 December 2012 - 09:22

    Stijn:

    Ha Tom,
    Werkelijk spectaculaire foto's! Ik geniet echt van je kijk op de omgeving. En mijn reis-instinkt begint te jeuken hoor :) Ben heel benieuwd hoe je Azie gaat ervaren. Alle goeds daar!
    xS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 4511

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 19 Februari 2013

Trip door Oceanië en Azië!

Landen bezocht: